آب هندوانه بنوشید تا این فایده های فوق العاده را از دست ندهید!

سلامتی

هندوانه میوه ای شیرین و آب دار می باشد، که حاوی ویتامین های فروان می باشد. هندوانه بیشترین مقدار لیکوپن را نسبت به سایر میوه ها را دارد. در این مطلب خواص آب هندوانه را به شما ارائه خواهیم کرد.

منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان هایی نظیر ویتامین  A و C یکی از خواص آب هندوانه می باشد، که در سلامتی انسان نقش موثری دارند. آب هندوانه به خاطر وجود بعضی از ترکیبات به شکل طبیعی خیلی زود تجزیه می شود و برای مدت زمان اندکی تازه می ماند، از این رو آب هنداونه معمولا به شکل بسته بندی شده در بازار عرضه نمی شود. اما گاهی به شکل پاستوریزه توسط کارخانه ها عرضه و به فروش می رسد. همواره توصیه می شود که افراد آب میوه ها را به صورت تازه و طبیعی استفاده کنند، این گفته در مورد آب هندوانه نیز صدق می کند. اگرچه خواص هندوانه و آب هندوانه تا حد زیادی مشابه یکدیگر است اما بد نیست به صورت تخصصی نگاهی به مزیت های مصرف آب هندوانه نیز بیاندازیم.

خواص آب هندوانه

اغلب ما کم و بیش با خواص تخمه هندوانه و میوه هندوانه آشنایی داریم، جالب است بدانید ۹۵ درصد از وزن هندوانه را آب تشکیل می دهد، که حاوی ویتامین های مختلفی نظیر منیزیم، پتاسیم، نیکل، روی، فسفر، آهن، ید، کلسیم و سایر مواد معدنی است. طبق تحقیقات انجام شده برای درمان درد های عضلانی و احساس تشنج در عضلات که بعد از انجام تمرین های ورزشی به وجود می آید، نوشیدن آب هندوانه بسیار موثر می باشد و باعث کاهش تعداد ضربان قلب افراد ورزشکار می شود؛ که باید حدود نیم لیتر از آب هندوانه را قبل از انجام تمرین ورزشی بنوشند.

مطلب پیشنهادی:   آب و خواص آن

آب هندوانه و تاثیرات آن در سلامتی انسان

از خواص آب هندوانه می توان به رفع عطش انسان در روزهای گرم تابستان اشاره کرد،  آب هندوانه خطر کم شدن حجم آب در بدن را  کاهش می دهد. که به آب هندوانه، عنوان نوشابه فیزیولوژیک می دهند.

هندوانه حاوی ویتامین c است که برای تقویت ذهن و سیستم ایمنی بدن موثر می باشد، همچنین خواص هندوانه برای پوست موجب حفظ نشاط و شادابی پوست می شود. نوشیدن آب هندوانه برای چشم به دلیل داشتن ویتامین A بسیار مفید است.

لیکوپن موجود در هندوانه سبب می شود خطر ابتلا به سرطان پروستات و سکته قلبی کاهش یابد. از فواید دیگر هندوانه این است که جزو میوه های ادرار آور می باشد و به تصفیه کلیه کمک می کند.

خاصیت دیگر آب هندوانه این است که غلظت خون انسان را کاهش می دهد و به دلیل داشتن فیبر برای کودکان و  اشخاصی که روده های حساسی دارند بسیار اثر بخش می باشد.

یکی دیگر از مزیت های آب هندوانه نبود شکر در آن است و به دلیل کم بودن میزان کالری برای کسانی که چربی و کلسترول بالا دارند مفید می باشد.

از دیدگاه کارشناسان گنجاندن یک لیوان آب هندوانه به دلیل وجود ترکیبات و مواد قندی ، در صبحانه باعث می شود انرژی که افراد در طول روز به آن احتیاج دارند تامین شود.

آب هندوانه در پیشگیری از ابتلا به ورم مفاصل، همچنین تقویت و استحکام استخوان ها به دلیل دارا بودن کلسیم اثر گذار است.

از مهمترین خواص آب هندوانه که می توان به آن اشاره کرد، کنترل فشار خون از طریق الکترولیت موجود در آب هندوانه است. البته این ویژگی از جمله خواص آب انار نیز محسوب می گردد. زیرا همانطور که می دانید آب انار نیز کنترل کننده فشار خون می باشد.

مطلب پیشنهادی:   آشنایی با خواص موز

آب هندوانه همچنین در درمان آرتریت روماتوئید، آسم، سرطان روده و استئو آرتریت آرتروز موثر می باشد.

جذاب ترین مزیت آب هندوانه این است که فرآیند پیر شدن را کند می کند.

یک لیوان آب هندوانه و ارزش غذایی آن

ارزش غذای نوشیدن یک لیوان آب هندوانه که معادل ۱۵۰ گرم است به صورت ذیل می باشد:

  • انرژی؛ ۷۱ کالری
  • پروتئین؛ ۱.۴۵ گرم
  • کربوهیدرات؛ ۱۷.۹۷ گرم
  • چربی؛ ۰.۳۶ گرم
  • چربی اشباع؛ ۰.۰۳۸ گرم
  • چربی تک غیر اشباع؛ ۰.۰۸۸گرم
  • چربی چند غیر اشباع؛ ۰.۱۱۹ گرم
  • کلسترول؛  ۰
  •  فیبر، ۱ گرم
  • الکترولیت(پتاسیم و سدیم)؛ ۲۶۷ میلی‌گرم (پتاسیم) و ۲ میلی‌گرم (سدیم)

حال که با فواید و خواص آب هندوانه آشنا شدید پیشنهاد می کنیم حتما در این روزهای گرم تابستان آن را تهیه نموده و ضمن نوش جان نمودن آن، از مزایا و خواص بی نظیر آن نهایت استفاده را ببرید.

نوشته‌های تازه

, , ,
نوشتهٔ پیشین
خواص چای سیاه و فواید نوشیدن چای سیاه در طی روز را بهتر بشناسید
نوشتهٔ بعدی
آش دوغ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید