مواد لازم :

ترخینه ۳۰۰ گرم
نخود ۵۰گرم
عدس   ۵۰ گرم
لوبیا چیتی  ۵۰ گرم
سبزی (تره،جعفری،گشنیز،اسفناج) ۳۰۰ گرم
پیاز ۳-۴ عدد
سیر داغ به مقدار لازم
 نعنا به مقدار لازم
 کشک  به مقدار لازم
نمک و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه :

ابتدا ترخینه های خشک را بشویید تا اگر گرد و غباری در زمان خشک کردن روی آن نشسته است از بین برود سپس ترخینه ها را در مقداری آب خیس كنید. سپس حبوبات خیس خورده به غیر از عدس را بپزید در قابلمه ای مناسب پیازداغ می كنیم و نخود و لوبیا را از آبكش رد كرده و در آن كمی تفت می دهیم و سپس با پنج پیمانه آب روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم، زمانی كه جوش آمد حرارت را ملایم می‌كنیم.

 

سپس عدس و ترخینه كه آن را آبكش كرده و با مقداری نمك، فلفل و زردچوبه را با آب بگذارید بپزند و بعد از پخت حبوبات آن ها را به ترخینه و عدس اضافه کنید.

سپس مقداری از پیازهای سرخ کرده را به آن اضافه کنید تا با هم بجوشند و بعد از گذشت زمانی اندک سبزی را هم به آش ترخینه اضافه كرده و بگذارید تا آش جا بیفتد. در آخر کشک را به آن اضافه کنید و اجازه بدهید کمی بجوشد تا آش شما سرد نشود. زمانی كه آش آماده شد آن را در ظرف كشیده و با پیاز، نعنا و سیر داغو کشک تزیین می كنیم.

 

نکاتی برای تهیه آش ترخینه

 حتما حبوبات را از شب قبل خیس كنید و اگر فراموش كردید آنها را دو بار بجوشانید و آب آن را خالی كنید تا نفخ آنها گرفته شود.

مطلب پیشنهادی:   ته چین مرغ

 

 می توانید از قارا یا دوغ به جای کشک درون آش استفاده کنید. اگر دوست نداشتید می توانید هر دو را حذف کنید و از ترشی دیگر مانند آبغوره استفاده کنید.

نوشته‌های تازه

, ,
نوشتهٔ پیشین
پلو اسپانیایی اروز تاپادو
نوشتهٔ بعدی
آش انار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست