تمیز کردن کفش جیر

سبک زندگی

کفش‌های جیر در برابر سایش، خراشیدگی و لکه بسیار آسیب‌پذیر هستند و پاک‌کردن آنها به قدری سخت و دشوار است که معمولا به دغدغه‌ی صاحبان این نوع کفش تبدیل می‌شود.  در این مقاله چند راه‌حل کاربردی برای تمیز کردن کفش جیر را به شما آموزش می‌دهیم که با استفاده از آنها، همیشه کفش‌های جیر تمیزی خواهید داشت.

در این بخش از مجیدفود به تمیز کردن کفش جیر می پردازیم.

۱. یک برس مخصوص کفشِ جیر بگیرید و در هنگام تمیزکردن از خشک بودن کفش مطمئن شوید

جیر یک لایه‌ی نرم دارد که شما می‌توانید با خرید یک برس مخصوص از فروشگاه به‌راحتی آن را تمیز کنید. اگر کفش شما برچسب خاصی دارد که در مورد نحوه‌ی تمیزکردن آن توضیحاتی داده است، بهتر است از همان دستورالعمل‌ها برای تمیز کردن کفش جیر استفاده کنید. کفش‌های جیر در برابر آب و رطوبت بسیار آسیب‌پذیر هستند به همین خاطر توصیه می‌شود قبل از تمیز کردن کفش جیر حتما از خشک بودن آن مطمئن شوید، زیرا بدترین لکه‌ها هم وقتی کفش خشک باشد، بهتر تمیز می‌شوند.

۲. کفش را به‌آرامی برس بکشید

با استفاده از برس مناسب کفشِ جیر به‌آرامی خاک یا کثیفی‌های روی کفش را پاک کنید. برس را به عقب و جلو نکشید: فقط در یک جهت کفش را برس بزنید. با برس‌زدن کفش و پاک‌شدن لایه‌ی کثیف روی آن، کفش‌تان نوتر به‌نظر می‌رسد.

۳. برای از بین‌بردن لکه‌های روی کفش، محکم برس بزنید

وقتی کفش‌تان را واکس می‌زنید، پرزهای جیر در یک جهت فشرده می‌شود. برای اینکه پرزها از حالت فشردگی خارج شوند بهتر است بعد از واکس‌زدن با استفاده از برس مخصوص کفشِ جیر، کفش را به‌صورت رفت‌وبرگشت برس بزنید.

اگر پرزهای کفش خیلی کوبیده شده است و با برس‌کشیدن اصلاح نمی‌شود، با نوک یک چاقو سعی کنید پرزهای روی کفش را از حالت کوبیدگی خارج کنید.

مطلب پیشنهادی:   راهکارهایی برای از بین بردن بو کفش
۴. از یک پاک‌کن برای تمیزکردن لکه‌های سخت استفاده کنید

اگر خراشیدگی و لکه‌های روی کفش با برس‌کشیدن پاک نمی‌شود، می‌توانید از یک مدادپاک‌کن یا یک تکه سوهان لاستیک استفاده کنید. پاک‌کن مخصوص کفش‌های جیر هم می‌تواند در از بین‌بردن لکه‌ها و تمیز کردن کفش جیر کاربرد داشته باشد. با کمی فشار که کاملا به لکه و کثیفی روی کفش بستگی دارد، می‌توانید لکه‌های روی کفش را از بین ببرید.

۵. مراقب کفش‌تان باشید

وقتی کفش را تمیز کرده‌اید و زمانی که تازه آن را خریده‌اید، بر روی آن یک لایه اسپری محافظ کفش بزنید. این کار باعث می‌شود که کفش‌تان دیرتر کثیف شود. به توصیه‌های تولیدکننده کفش نیز توجه داشته باشید.

 

از بین‌بردن لکه‌های آب:

 

۱. سطح بیرونی کفش را مرطوب کنید

با برسِ لایه‌ی رویی کفش را خیس کنید. آب موجب بی‌رنگ شدن جیر می‌شود، اما اگر این کار را به‌درستی انجام بدهید، می‌توانید لکه‌های ایجاد شده بر روی کفش را راحت‌تر از بین ببرید.

۲. از یک اسفنج یا دستمال برای خشک کردن آب اضافی سطح کفش استفاده کنید

با دستمال یا اسفنج به‌آرامی بر روی سطح کفش ضربه بزنید، این کار را تا از بین رفتن کامل اثر قطرات آب بر روی کفش ادامه بدهید.

۳. از کاغذ خشک‌کن برای گرفتن آب اضافی کفش استفاده کنید

اگر شما برای تمیز کردن کفش جیر آب زیادی استفاده کرده‌اید، کاغذ خشک‌کن را داخل کفش قرار بدهید تا به جذب آب اضافی کفش کمک کند. مچاله‌کردن کاغذ و قراردادن آن داخل کفش به حفظ شکل ظاهری آن نیز کمک می‌کند. توصیه می‌شود از روزنامه استفاده نکنید، زیرا ممکن است جوهر نوشته‌های روزنامه به کفش شما نفوذ کند و ظاهر کفش خراب شود.

مطلب پیشنهادی:   جایگزین هایی طبیعی برای شوینده های مضر
۴. حداقل یک شب کفش را کنار بگذارید تا خشک شود

تا خشک شدن کامل کفش صبر کنید و اجازه بدهید آب اضافی آن به‌طور کامل تبخیر شود.

۵. بعد از خشک‌شدن، به‌آرامی کفش را برس بکشید

این‌کار باعث می‌شود پرزهای کفش که به‌دلیل خیس‌شدن شکل خود را از دست داده‌اند دوباره به حالت اولیه‌ی خود برگردند.

 

از بین‌بردن لکه‌های خاص:

 

۱. برای از بین‌بردن لکه‌های چربی یا لکه‌های سخت از برس ناخن استفاده کنید

ابتدا کفش‌ها را با برس مخصوص کفش جیر خوب واکس بزنید. سپس از یک برس ناخن و آب گرم برای از بین‌بردن لکه‌ها و تمیز کردن کفش جیر استفاده کنید. لکه‌های چربی معمولا به‌سختی از روی کفش‌های جیر پاک می‌شوند و اگر در پاک‌کردن سریع این لکه‌ها تعلل کنید، کفش خیلی زود زیبایی اولیه‌ی خود را از دست می‌دهد.

برخی افراد استفاده از نشاسته‌ی ذرت را برای از بین‌بردن لکه‌های تازه‌ی چربی پیشنهاد می‌کنند. مقداری نشاسته را روی لکه بپاشید و بگذارید یک شب تا صبح بر روی کفش بماند. روز بعد کفش را برس بزنید و سپس بر روی لکه‌ اتو بکشید.

۲. اگر کفش‌تان گِلی شد، تا قبل از خشک‌شدن آن را تمیز نکنید

گِل اضافی روی کفش را بدون اینکه به جیر آسیب برسد، بردارید و بعد کفش را در یک مکان آفتاب‌گیر بگذارید تا کاملا خشک شود. وقتی گِل کاملا سفت شد، تکه‌های بزرگ آن را با دست از کفش جداکنید. سپس با استفاده از برس مخصوص کفش‌های جیر، باقی‌مانده‌ی گِل اضافی روی کفش را خوب برس بکشید.

۳. برای تمیز کردن کفش جیر از شر لکه‌های موم و آدامس، کفش را فریز کنید

اگر یک تکه آدامس به کفش‌تان چسبید، بهتر است کفش را چند ساعت داخل فریزر بگذارید. آدامس کاملا سفت می‌شود. بعد می‌توانید تکه‌های بزرگ آدامس را از کفش جدا کنید و به‌دقت کفش را برس بکشید.

مطلب پیشنهادی:   تشخیص سبزیجات سالم از ناسالم
۴. برای از بین‌بردن لکه‌های خون می‌توانید از پنبه و پراکسید استفاده کنید

یک تکه پنبه را به پراکسید آغشته کنید و سپس به‌آرامی تا از بین رفتن کامل لکه بر روی آن ضربه بزنید.

۵. برای از بین‌بردن لکه‌‌ی جوهر از کاغذ خشک‌کن استفاده کنید

اگر چند قطره جوهر بر روی کفش‌تان ریخت، یک دستمال کاغذی بردارید و فوری روی جوهر بگذارید. اگر جوهر به کفش نفوذ کرد با کاغذ خشک‌کن کفش را برس بزنید. استفاده از پنبه‌ی آغشته به الکل نیز می‌تواند در تمیز کردن کفش جیر به شما کمک کند.

چند روش خانگی دیگر برای تمیز کردن کفش جیر:

 

۱. برای از بین‌بردن لکه‌های سرسخت از سرکه‌ی سفید استفاده کنید

اگر یک لکه با روش‌هایی که پیش از این گفتیم پاک نشد، پیشنهاد ما استفاده از مقداری سرکه‌ی سفید با پارچه یا دستمال نرم است. دستمال آغشته به سرکه را بر روی لکه بکشید و بعد از خشک‌شدن برس بزنید. این یک روش مناسب برای از بین‌بردن لکه‌های نمک نیز هست.

۲. برای از بین‌بردن لکه‌های خشک از سیم‌ظرفشویی استفاده کنید

با سیم‌ظرفشویی لکه‌های خشک روی کفش را برس بزنید. البته ممکن است بعد از پاک شدن لکه در نگاه اول آن قسمت از کفش کمی قرمز رنگ به نظر برسد.

۳. از سوهان ناخن و بخار آب برای تمیز کردن کفش جیر استفاده کنید

اگر برس مخصوص کفش جیر را در اختیار ندارید، اول با یک سوهان ناخن روی کفش بکشید و سپس با یک کتری آب یا اتو کفش را بخار بدهید. حرارت آب منافذ جیر را باز می‌کند و تمیز کردن کفش جیر راحت‌تر انجام می‌شود.

 

نوشته‌های تازه

, ,
نوشتهٔ پیشین
بستنی سوخاری
نوشتهٔ بعدی
خواص انار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست