راههای درمان دندان درد

سلامتی

راههای درمان دندان درد

شایع ترین علت دندان درد پوسیدگی دندان است.

دندان درد یکی از شایع ترین مشکلات دندانی در تمام دنیاست. مهم ترین دلیل مراجعه افراد به دندانپزشکان نیز همین مشکل است.

شایعترین علت دندان درد و یا درد در ناحیه ی فک و صورت، پوسیدگی دندان است. هنگامی که یک سوراخ در دندان ایجاد می شود، این حفره می تواند منجر به التهاب در عصب و یا رگ های خونی در مرکز دندان شود. درد های کوتاه و شدید معمولا در واکنش به غذاها و یا نوشیدنی های سرد، گرم و یا شیرین رخ می دهند. اگر دندان درد بیش از ۳ دقیقه طول کشید احتمال اینکه دندان در حال مرگ باشد وجود دارد. در صورت بروز هر گونه دردی در دهان خود بهتر است با دندان پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از درد‌ها ممکن است با گذشت زمان از بین نروند و حتی بد‌تر شوند.بهتر است دندانپزشک خود را ملاقات کنید. در صورتی که درد دندان بیش از چند روز ادامه داشت، علائمی مانند تورم، عفونت، افزایش درد به هنگام جویدن، لثه‌های قرمز، مشکل در تنفس و یا بلع و تب به همراه درد مشاهده شد.

در این بخش از مجیدفود به راههای درمان دندان درد می پردازیم.

علل بروز دندان درد :

– پوسیدگی دندان: شایع ترین علت دندان درد پوسیدگی دندان است.

– بیماری لثه باعث قرمزی، ورم و خونریزی لثه می شود. اما بیماری پیشرفته لثه ای باعث درد دندان، حتی در دندان های سالم هم می شود.

– حوادث سبب ترک  یا شکستگی دندان می شود. در این حوادث وقتی که خط ترک خوردگی دندان به پالپ آن (اعصاب) برسد، باعث بروز درد شدیدی در دندان می شود.

– چرک کردن سینوس ها (سینوزیت)، فشار ناشی از سینوس ها باعث بروز درد در دندان های بالایی و عقب فک به علت نزدیکی سینوس ها به این دندان ها می شود.

– وقتی که دندان ها مرتب نیستند ، روی دندان ها فشار و نیروی ناجوری وارد می شود و در نتیجه باعث التهاب اعصاب دندان ها و بروز درد می گردد.

–  وقتی دندان عقل، جای کافی در فک نداشته باشد باعث بروز درد می شود.

– دندان قروچه نیز باعث فشار روی بافت نگهدارنده دندان ها می شود.  در نتیجه بروز درد در دندان و حتی در مفاصل و عضلات فک صورت می شود.

مطلب پیشنهادی:   5 دلیل یائسگی زودرس

 

چگونه از ایجاد دندان درد پیشگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از درد دندان حفظ بهداشت دهان و دندان است. سعی کنید با کم کردن مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین از میزان پوسیدگی و سوراخ شدن دندان هایتان جلوگیری کنید. این گونه مواد خوراکی را به صورت گاه به گاه و در هنگام وعده های غذایی مصرف کنید.

سعی کنید بیش از سه وعده ی غذایی و دو میان وعده نداشته باشید.

هر روز دو بار با استفاده از خمیر دندانی که حداقل ۰.۰۰۱۳۵ بخش فلوراید داشته باشد  مسواک بزنید. برای بهره مندی بیشتر از فواید فلوراید، بعد از مسواک محتویات دهانتان را فقط تف کنید و دیگر دهانتان را با آب نشویید. بین دندان هایتان را با توجه به توصیه ی دندانپزشکتان، با استفاده از برس های بین دندانی و یا نخ دندان تمیز کنید.

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه فرمایید. تا مشکلات دندانتان زود بررسی شود.

بهترین راه برای جلوگیری از درد دندان حفظ بهداشت دهان و دندان است

داروهای موثر در کاهش درد دندان

استامینوفن برای دندان درد:

پس از کشیدن دندان و به ویژه دندان های عقل که در فک پائین قرار دارند بهترین دارو برای کنترل درد استفاده از استامینوفن است.

ایبوپروفن برای دندان درد:

ایبوپروفن یک مسکن دندان درد است که در دو دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرم در داروخانه ها وجود داررد. البته کسانی که دچار خونریزی یا مشکلات قلبی هستند نمی توانند از قرص ایبوپروفن استفاده کنند.

ژلوفن برای درمان دندان درد:

ژلوفن (Gelofen) از مسکن های غیرکورتونی و از خانواده ایبوپروفن می باشد. از این تسکین دهنده درد در موارد بسیار استفاده می شود.

نوافن و سایر داروهای ترکیبی برای دندان درد:

نوافن یک قرص دندان درد قوی است و ترکیبی از ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین می باشد. هر چند داروهای ترکیبی در تسکین دندان درد موثر است، ولی در مصرف آن ها باید احتیاط بیشتری نشان داد. چون احتمال آلرژی یا عوارض ناخواسته با افزایش تعداد ترکیب های دارو افزایش می یابد.

مطلب پیشنهادی:   راهکارهای رهایی از فکر کردن زیاد
مفنامیک اسید برای درد دندان:

مفنامیک اسید به دسته ای از داروها تعلق دارد که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی نام دارند. این دارو برای تسکین دردهایی مانند دندان درد، دردهای عضلانی، دردهای ناشی از قاعدگی، سردرد و… مصرف می شود و تنها درد و التهاب را کاهش می دهد و تاثیری در درمان بیماری ندارد.

دیکلوفناک برای دندان درد:

دیکلوفناک صورت قرص یا شیاف به عنوان ضددرد برای تسکین درد دندان می توانند استفاده شوند.

اگر شما دندان درد دارید قبل از اینکه مشکل بدتر بشود به دندانپزشک مراجعه کنید.

چند درمان خانگی تسکین دندان درد:

هیچ‌کدام از درمان‌های خانگی درد را برای همیشه تسکین نمی‌دهند و استفاده از برخی از آنها نیز با خطراتی همراه است. در هر حال این درمان‌های طبیعی می‌توانند درد را تا رسیدن شما به پزشک تخفیف دهند.

روغن یا تکه‌های میخک:

میخک درمان سنتی برای بی‌حس کردن اعصاب است؛ اوژنول (ترکیب شیمایی اصلی میخک) یک بی‌حس کننده‌ی طبیعی است. یک یا دو قطره از روغن میخک را روی پنبه بریزید و روی دندانی که درد می‌کند بگذارید. در شرایط حاد می‌توانید از میخک پودر‌شده یا تکه‌های پودر نشده‌‌ی میخک هم استفاده کنید. میخک را کمی بجوید تا روغنش بیرون بیاید و حداکثر تا نیم ساعت روی دندانی که درد می‌کند نگاه دارید تا درد فروکش کند.

نمک و فلفل سیاه:

به کار بردن مخلوط نمک و فلفل زمانی که یک دندان بی نهایت حساس و دردناک می شود می تواند بسیار عالی و موثر باشد، زیرا هر دو مواد تشکیل دهنده این مخلوط دارای خواص آنتی باکتریال، ضد التهابی و کاهش دهنده درد می باشند.

مقادیر مساوی نمک و فلفل سیاه را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود. این خمیر را بطور مستقیم روی دندان عفونی یا دردناک قرار داده و اجازه دهید برای چند دقیقه بماند.

سیر:

استفاده از سیر می توان کمک بسیار زیادی به درمان دندان درد کند زیرا دارای خواص دارویی آنتی بیوتک و دیگر است که می تواند سبب کاهش زیاد از درد شود. مخلوط یک حبه سیر خرد شده یا پودر سیر با مقداری نمک و سپس بر روی دندانی که درد می کند قرار دهید

مطلب پیشنهادی:   پاکسازی کبد با خاکشیر

یخ :

یخ می تواند به درمان دندان درد با بی حس کردن عصب کمک کند . قرار دادن مقداری یخ در یک پارچه نازک و سپس قرار دادن آن بر روی دندان آسیب دیده به مدت چند دقیقه به طوری که یخ با لثه کاملا تماس پیدا کند

در صورت بروز هر گونه دردی در دهان خود بهتر است با دندان پزشک خود مشورت کنید.

درمان های پزشکی دندان درد:

اگر شما دندان درد دارید قبل از اینکه مشکل بدتر بشود به دندانپزشک مراجعه کنید.دندانپزشک دهان شما را بررسی خواهد کرد و احتمالا با عکس برداری متوجه وجود آبسه، حفره‌ها، لثه‌های متورم، دندان ترک خورده و سایش‌ها خواهند شد. این‌ها تنها علائم شایع دندان درد هستند، البته همگی بستگی به تشخیص دندانپزشک دارند.

آبسه ی دندان، در صورتی که بتوان دندان را نگه داشت، به درمان کانال ریشه ی دندان نیاز دارد و در غیر این صورت دندان باید کشیده شود.

زمانی که مینای دندان توسط باکتری‌ها و عوامل دیگر مانند اسیدیته و سایش بیش از حد نابود شده باشد پوسیدگی رخ داده است و ممکن است در دندان شما حفره ایجاد شده باشد زمانی که حفره‌ها ایجاد می‌شوند ریشه دندان را تحریک می‌کنند و درد شدید و شدید‌تر می‌شود. در این صورت دندانپزشک توصیه می‌کند دندان را پر کند. قبل از پر کردن، در ابتدا قسمت پوسیده شده را برداشته و پاکسازی می‌کنند.

گاهی اوقات دندان دردناک را باید کشید (خارج کرد)  در صورتی که آسیب دیده و/یا به شدت عفونت کرده باشد. این مسئله معمولاً در کودکان کم سن و سالی که دندان‌های شیری دارند ایجاد مشکل نمی‌کند، زیرا نهایتاً دندان‌های دائمی درخواهند آمد و جای خالی را پر می‌کنند. در بزرگسالی، این کار خیلی جدی‌تر است، اگرچه، تاج‌ها، روکش‌ها، دندان‌های مصنوعی و ایمپلنت‌ها بقدری پیشرفت کرده‌اند که اکثر مردم هرگز تفاوتی را متوجه نخواهند شد (بجز این که دیگر دردی وجود نخواهد داشت!).

برخی دندان‌ها (همچون دندان‌های عقل) برای جویدن ضروری نیستند و همچنین از لحاظ زیبایی شناختی نیز اهمیتی ندارند، پس این دندان‌ها را می‌توان بدون نگرانی خاصی کشید؛ هرچند، باید تمام تلاش خود را بکار بگیرید تا دندان‌های جلویی خود را حفظ کنید.

 

نوشته‌های تازه

, , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
بریانی مرغ
نوشتهٔ بعدی
دمنوش های مفید برای پیش از قاعدگی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید