خواص چای سیاه و فواید نوشیدن چای سیاه در طی روز را بهتر بشناسید

سلامتی

 

خواص چای سیاه در پیشگیری و کنترل بعضی از بیماری ها موثر می باشد. این خواص سبب شده که مصرف چای سیاه به یک عادت روزانه مبدل گردد.

چای سیاه یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی های جهان است. البته این نوشیدنی گاهی به عنوان یک نوشیدنی جایگزین آب استفاده می شود. خواص چای سیاه بسیاری از خواص چای سبز را دارا می باشد.

چای سیاه در واقع شکل خشک شده چای سبز می باشد. خشک شدن برگ ها، تغییراتی را در خواص چای سبز موجب می شود.

+مهمترین خواص چای سیاه برای بدن

آشنایی با فواید نوشیدن چای سیاه موجب می شود قبل از مصرف این نوشیدنی، اطلاعات مفیدی درباره نحوه و میزان مصرف آن داشته باشید.

سلامت قلب

سلامت قلب اهمیت بسیاری در سلامت فرد دارد. کوچکترین خللی در این عضو حساس تبعات خطرناکی را برای فرد به دنبال خواهد داشت و آن را در انجام کارهای اولیه نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.
قلب رساندن خون اکسیژن دار را به اندام ها و سلول ها سبب می شود. ضمن اینکه دی اکسید کربن داخل سلول ها را از بین می برد. خوردن بیش از ۳ فنجان چای سیاه باعث کاهش بروز بیماری های قلبی- عروقی می شود.

پیشگیری از سرطان تخمدان

این بیماری تا حد زیادی با بهره مندی از خواص چای سیاه پیشگیری می شود. بنابراین می توان از بروز این قبیل بیماری ها با خوردن چای سیاه جلوگیری کرد.

دیابت

برای جلوگیری از بروز بیماری دیابت نوع ۲ نقش مهمی دارد. این نقش با بالا بردن حساسیت بدن نسبت به انسولین و پیشگیری از سلول بتا نمایان می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سرشار از آنتی اکسیدان بوده و سبب نابودی رادیکال های آزاد اکسیژن می شود. این رادیکال ها به نوبه خود تغییراتی را در DNA موجب می شوند. این تغییرات عملکرد سلول ها را دچار مشکل خواهد کرد و با وضعیت التهاب سبب قرار گیری بدن در مود استرس می شود.
با استفاده از خواص چای سیاه می توان رادیکال های آزاد را به بیرون هدایت کرد و ایمنی بدن را بالا برد.

سلامت استخوان

چای سیاه دارای کلسیم است. به همین خاطر می تواند از نابودی استخوان ها پیشگیری نماید. افراد بسیاری به دنبال دریافت کلسیم هستند. حال آن که مصرف یک نوشیدنی می تواند به سادگی این ماده را نصیب آن ها کند.

پارکینسون

جزء بیماری های عصبی قلمداد شده و بیشتر در افراد سالمند دیده می شود. سبک زندگی در بروز این بیماری تاثیر زیادی دارد.

مطلب پیشنهادی:   غذاهایی که خوردن آنها باعث سنگ کلیه می شوند

هضم غذا

از دیگر خواص مفید چای سیاه می توان به پلی فنول های موجود در چای اشاره کرد. این عناصر مانند پروبیوتیک ها عمل کرده و به همین خاطر برای سلامت روده اهمیت دارند. این عناصر از تکثیر باکتری های خطرناک پیشگیری می کنند. نوشیدنی چای سیاه برای بهبود زخم معده و روده بزرگ کابرد دارد و از سرطان معده پیشگیری خواهد کرد.

 

کاهش وزن

مصرف چای سیاه با کاهش وزن رابطه مستقیم دارد. زمانی که این نوشیدنی از چربی امعا و احشا و همچنین ورم سلول می کاهد، زمینه را برای لاغری فرد فراهم خواهد کرد. البته این تاثیر زمانی دیده می شود که چاقی فرد به دلیل التهاب باشد.

 

کاهش کلسترول

کلسترول بد باعث زیاد شدن پلاک در دیواره رگ ها می گردد. این موضوع سکته و حمله قلبی را ایجاد خواهد کرد. چای سیاه از بالا رفتن کلسترول پیشگیری می نماید.

سنگ کلیه

خاصیت های دارویی چای سیاه به عنوان یک روش پیشگیری کننده از سنگ کلیه حائز اهمیت است. با خوردن چای سیاه دفع ادرار بالا می رود و امکان شکل گیری کریستال کمتر می شود.

آسم

آسم در پی ورم دستگاه تنفسی و مجاری آن رخ می دهد. بنابراین چای سیاه با خواص ضد التهابی خود می تواند در درمان آسم موثر باشد. ضمن اینکه کافئین این نوشیدنی نیز به بهبود فعالیت روده ها منجر خواهد شد.

درمان استرس

این نوشیدنی باعث کم شدن هورمون های استرس در بدن می شود. به همین خاطر یک درمان طبیعی برای استرس قلمداد می گردد. ضمن اینکه آرامش وضعیت عصبی را به دنبال خواهد داشت.

پیشگیری از آلزایمر

خوردن چای سیاه از بروز بیماری آلزایمر پیشگیری می نماید. این بیماری نابودی تدریجی حافظه را به دنبال خواهد داشت.

سلامت دهان

چای سیاه علاوه بر تازه سازی تنفس، سبب جلوگیری از پوسیدگی دندان و محافظت از آن ها خواهد شد. خواص چای سیاه با داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریایی باعث پیشگیری از عفونت استافیلو کوکوس می گردد.

آرامش

این موضوع از مواد موجود در چای سیاه ناشی می شود. این مواد با تاثیر گذاری بر مغر(پلی فنول ها)، سبب برقراری آرامش نیز می شوند.

مطلب پیشنهادی:   فواید و عوارض روغن کرچک

درمان اسهال

برای بهبود وضعیت گوارشی مورد استفاده قرار می گردد. در دفع باکتری نقش مهمی دارد و یکی از درمان های طبیعی اسهال به حساب می آید.

 

کاهش فشار خون

این موضوع بر روی بسیاری از مبتلایان به فشار خون به اثبات رسیده است. یعنی مصرف کنندگان چای سیاه فشار خون کمتری را نسبت به سایر بیماران تجربه می کنند.

مو

به دلیل داشتن کافئین و آنتی اکسیدان برای رشد مو توصیه می شود. آنتی اکسیدان های موجود در فواید چای سیاه از ریزش مو پیشگیری می کنند. عده ای از محققان چینی عقیده دارند که ماسک چای سیاه نیز به رشد مو ختم می شود.

پوست

به دلیل داشتن آنتی اکسیدان برای جلوگیری از پیری، بروز لک و عفونت مربوط به پوست توصیه می شود. ضمن اینکه پلی فنول موجود در آن باعث جوان سازی پوست خواهد شد.
ماسک درمان پف چشم است. برای بهره مندی از این خواص چای سیاه یک عدد چای کیسه ای را بر روی پلک خود بگذارید. در این صورت می توانید شاهد تاثیر چای سیاه باشید.
چای سیاه با بهره مندی از آنتی اکسیدان ها برای پیشگیری از سرطان پوست در نظر گرفته می شود. ماسک چای سیاه نیز طرفداران زیادی دارد. این ماسک می تواند بسیاری از مشکلات پوستی شما را بهبود بخشد.
خواص ضد التهابی این چای برای بهبود وضعیت پوست اهمیت دارد. ضمن اینکه زمینه ای برای تولید کلاژن فراهم می کند. زخم های ایجاد شده بر روی پوست نسبت به عناصر چای سیاه واکنش عمیق دارند. به همین خاطر برای بهبود زخم های صورت نیز از این نوشیدنی استفاده می کنند.
در بیشتر موارد این سموم بدن هستند که سبب بروز لکه هایی در پوست می شوند. بنابراین بهره مندی از فواید چای سیاه از بروز این لکه ها پیشگیری خواهد کرد. این سموم با مصرف چای سیاه از بدن دفع می گردند. ضمن اینکه لکه ها نیز با قرار دادن ماسک چای سیاه بر روی پوست بهبود می یابند. این تاثیر ظرف چند هفته مصرف دیده می شود.

نوشته‌های تازه

, , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
با خواص روغن کندش برای پوست و مو آشنا شوید
نوشتهٔ بعدی
آب هندوانه بنوشید تا این فایده های فوق العاده را از دست ندهید!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید