برای افزایش قد کودکان چه کنیم؟

سلامتی
آیا به دنبال افزایش قد هستید ؟ قبل از هر چیزی یادتان باشد كه قد یك مساله ژنتیكی است.
در واقع نقش ژن‌های مختلف روی قد شما تأثیر دارد. البته فراموش نكنید داشتن دو والدین كوتاه قد به این معنی نیست كه شما نیز الزاماً قد كوتاه خواهید شد. عكس این مساله نیز صادق است. یعنی اگر والدینی بلند قد دارید لزوماً قدبلند نخواهید بود. اما در اكثر موارد اگر هم خانواده پدری و هم خانواده مادری‌تان قد كوتاه باشند به احتمال زیاد شما نیز چنین خواهید شد.
با این حال نباید ناامید شد. بهتر است به تغذیه تان اهمیت بیشتری بدهید، ورزش كنید و از برخی عادت‌های نادرست مانند مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الكلی بپرهیزید. چون این دو عامل مانع از رشد قد شما خواهند شد.
حواستان باشد كه سیگاری غیرفعال بودن (قرار داشتن در معرض دود سیگار دیگران) نیز می‌تواند روی قد شما تأثیر بگذارد. البته این مساله هنوز به طور قطعی به اثبات نرسیده است اما نتایج پژوهشی كه در دانشگاه كلمبیا انجام شده است نشان می‌دهد كودكان و نوجوانانی كه سیگار می‌كشند یا در معرض دود سیگار افراد دیگر قرار دارند در مقایسه با دیگر بچه‌ها كوتاه قدتر هستند. بنابراین علاوه بر پرهیز از مصرف دخانیات از معاشرت با دوستان سیگاری نیز بپرهیزید.
والدینتان را تشویق به ترك سیگار كنید و از همه مهم‌تر كه به اندازه كافی بخوابید. این روزها با ورود اینترنت و شبكه‌های اجتماعی متعدد به زندگی ما خواب از چشمانمان ربوده شده است. اما شما یادتان باشد كه هورمون رشد بیشتر در خواب ترشح می‌شود.
نوجوانی دوره مهمی در ساخت اسكلت بدن است. بنابراین در این دوره باید كلسیم بیشتری جذب شود. یعنی اینكه روزانه ۵ مرتبه مواد غذایی حاوی كلسیم مانند ماست یا پنیر و غیره مصرف شود. با همین كار ساده علاوه‌بر بلند قد بودن می‌توانید امیدوار باشید كه دچار پوكی استخوان زودرس نشوید.
بدون شك مصرف شیر برای كودكان كم سن ضروری است. اما نباید بعد از سنین كودكی از مصرف آن غافل شد. توجه داشته باشید كه تا سن نوجوانی مصرف شیر برای رشد شما لازم و ضروری است.
محصولات لبنی مواد مغذی مفیدی مانند كلسیم، آهن و پروتئین‌ها را به بدنتان می‌رساند كه برای رشد از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بنابراین توصیه می‌كنیم روزانه چندین نوبت محصولات لبنی اعم از ماست و شیر و پنیر و غیره مصرف كنید. به عقیده برخی متخصصان نوجوانان باید روزانه یك لیتر شیر مصرف كنند تا قد بلندی داشته باشند.
كربوهیدرات‌ها نخستین منبع انرژی برای بدن هستند. نان سبوس دار، برنج، پاستاها، سیب زمینی، غلات صبحانه، عدس و جوی دوسر جزو مواد غذایی مفیدی هستند كه باید در طول روز مصرف كنید.
مصرف این مواد غذایی به بدنتان انرژی می‌دهد و شما را مدت زمان بیشتری سیر نگه می‌دارد. یادتان باشد كه اگر در هر وعده به اندازه كافی از این مواد غذایی استفاده كنید نیازی نیست در طول روز مدام مقابل یخچال رژه بروید.
حواستان باشد كه باید یاد بگیرید تغذیه خود را كنترل كنید. چون زیاده روی در مصرف این مواد غذایی و هر ماده غذایی دیگر و عادت داشتن به ریزه خواری در طول روز می‌تواند به جای بلند كردن قدتان پهنایتان را بیشتر كند. یعنی اینكه به جای خوش هیكل بودن چاق شوید. بنابراین لازم است از والدینتان یا افرادی كه تخصص بیشتری در زمینه تغذیه دارند كمك بگیرید.

ویتامین D

حتماً در دروس مدرسه درباره ویتامین D خوانده‌اید. این ویتامین را ویتامین خورشیدی می‌گویند چون از طریق نور خورشید جذب بدن می‌شود. نكته مهم این است كه برای جذب كلسیم بیشتر به ویتامین D نیاز دارید. متأسفانه این روزها كمبود این ویتامین در بین مردم زیاد شده است كه دلایل متعددی دارد.
اما اگر شما می‌خواهید علاوه بر قدبلند شدن اسكلت سالمی نیز داشته باشید روزانه بیست دقیقه در معرض آفتاب راه بروید. یا اینكه از محصولات لبنی غنی شده از ویتامین D استفاده كنید.

سبزیجات

آهن تركیبی در بدن است كه وظیفه حمل اكسیژن خون به سمت سلول‌های بدن را بر عهده دارد. فیبرها نیز از تركیبات مفید موجود در سبزیجات هستند كه برای هضم بهتر غذا لازم هستند. این تركیبات مغذی در حین رشد و هم در تمام سال‌های زندگی برای تغذیه عضلات و مغز و همچنین داشتن بدنی سالم مورد نیاز خواهند بود.
بنابراین برای بلند قد بودن و مهم‌تر از آن سالم بودن از دوازده سالگی مصرف مواد غذایی سرشار از آهن و فیبرها مانند بروكلی، اسفناج، نخود، عدس و نخودفرنگی و غیره را افزایش دهید. قانون ۵ میوه و سبزی در طول روز را به خاطر بسپارید.
اكثر ما دوست داشتیم چند سانتی‌متری بلندقدتر بودیم. اما واقعیت این است كه بعد از پشت سر گذاشتن سنین بلوغ امكان اینكه بلند قامت بشویم خیلی كم است. به همین دلیل نقش والدین در داشتن فرزندانی رعناتر بسیار حائز اهمیت است. اكثر مردم كه خود بهره چندانی از بلند قامتی نبرده‌اند دلشان می‌خواهد كه فرزندانی بلند قد داشته باشند.
برای رسیدن به این منظور بچه‌ها در سنین رشد نیاز به مواد غذایی مغذی دارند. البته ممكن است با مصرف مواد غذایی مفید حتی بعد از سنین رشد نیز چند سانتی به قد اضافه شود اما بهتر است از همان سنین كودكی به فكر قد و قامت بچه‌ها بود. در ادامه چند ماده غذایی مفید برای بلند قد شدن پیشنهاد می‌كنیم.

از اینها بپرهیزید

بهتر است به والدین خود اعتماد كنید و از افراط و تفریط بپرهیزید. یعنی زیاده روی نكنید و مصرف مواد غذایی مفید را نیز پس نزنید. تا می‌توانید سراغ محصولات رژیمی نروید، نوشابه‌ها دشمن سلامتی تان هستند. شیرینیجات زیادی مصرف نكنید.
یادتان باشد كه بر خلاف تبلیغات شكلات حاوی شیر شما را قد بلند نمی‌كند؛ این مواد غذایی حاوی قند و چربی زیادی هستند كه خیری برای سلامتی ندارند. بنابراین بهتر است از مواد غذایی طبیعی، سالم و تازه استفاده كنید. در نهایت اینكه بدانید زیبایی واقعی زمانی حاصل می‌شود كه شما سالم و تندرست باشید.
نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه نوجوانان و كودكان در حال رشد باید هر شب به مدت ۸ ساعت و نیم تا ۱۱ ساعت بخوابند. چون بافت‌های بدن‌شان در حین خواب رشد كرده و ترمیم می‌شوند.
مطلب پیشنهادی:   آشنايي با خواص و مضرات دارچين

نوشته‌های تازه

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
سالاد قارچ
نوشتهٔ بعدی
درمان افسردگی به کمک طب سنتی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید