طرز تهیه ۶ دمنوش خانگی برای درمان استرس و اضطراب و آرامش اعصاب

سلامتی

استرس، اضطراب و نگرانی از جمله عوامل موثر و ناگزیر زندگی در قرن بیست و یک هستند. در جوامع مدرن و صنعتی این حالات روحی به دلایل مختلف نمود بیشتری دارند. میزان درگیر شدن افراد با استرس، اضطراب و نگرانی به حدی است که گاهی رمقی برای آن‌ها باقی نمی‌گذارد و حتی زندگی روزمره و خواب شبانه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما چگونه می‌توان بدون مصرف داروهای شیمیایی که معمولا عوارض جبران‌ناپذیری بر روی سلامت بدن دارند استرس و اضطراب را درمان کرد؟

۱- دمنوش چای نعنا

دمنوش چای نعنا

یکی از بهترین و موثرترین دمنوش‌های خانگی درمان استرس و اضطراب و آرامش اعصاب دمنوش «چای نعنا» است. این دمنوش خوشبو یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای کاهش استرس و آرامش اعصاب است. برگ‌های نعنا عضلات را آرام و ریلکس می‌کنند. زمانی که شما دچار اضطراب و استرس می‌شوید اغلب احساس می‌کنید که ماهیچه‌هایتان منقبض شده و از نظر عصبی بسیار تحریک پذیر هستید.

دمنوش چای نعنا به شما احساس آرامش می‌بخشد و سبب می‌شود تا حس اضطراب در شما کاهش پیدا کند. میزان کافی موجود در دمنوش چای نعنا اندک است به همین دلیل نوشیدن آن قبل از خواب شما را بد خواب نمی‌کند. به نظر می‌رسد بعد از یک روز شلوغ و پر از استرس نوشیدن یک فنجان چای نعنا خوابی آرام را برای‌تان رقم خواهد زد. مراقب باشید که دمنوش چای نعنا ممکن است سبب سقط جنین شود پس اگر باردار هستند دمنوش چای نعنا را فراموش کنید.

طرز تهیه

برای درست کردن این دمنوش خانگی جهت درمان استرس و اضطراب کافی است برگ تازه یا خشک نعنا در منزل داشته باشید. اگر برگ نعنا خشک دارید ۱ قاشق غذاخوری در یک لیوان آب جوش بریزید و ۳ الی چهار دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. اگر برگ نعنا تازه دارید، برگ‌های تازه نعنا را در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت ۲ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم کنید.

مطلب پیشنهادی:   کاهش التهاب و پیشگیری از دیابت و آرتروز با این خوراکی ها

۲- دمنوش چای بابونه

دمنوش چای بابونه

اگر به دنبال دمنوش خانگی درمان استرس و اضطراب موثری می‌گردید که اتفاقا بی‌خوابی را هم درمان کند دمنوش «چای بابونه» را امتحان کنید. دمنوش «چای بابونه» هم مثل چای نعنا کج خلقی و زود رنجی را مداوا کرده، عضلات را ریلکس می‌کند و سبب آرامش شما می‌شود.

طرز تهیه

برای درست کردن دمنوش چای بابونه ¾ قاشق غذاخوری بابونه خشک را در یک لیوان آبجوش بریزید و حدود ۵ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد.

اگر بابونه تازه دارید گل بابونه تازه را در یک قوری بریزید، مقداری آب جوش اضافه کنید و به مدت ۳ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم کنید. قبل از نوشیدن این دمنوش آن را از صافی رد کنید.

۳- دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی آرام‌بخش و متعلق به خانواده نعناییان است. به همین خاطر عجیب نیست اگر طعمی شبیه نعنا دارد. بادرنجبویه یکی دیگر از دمنوش‌های خانگی درمان استرس و اضطراب با رایحه لیمویی است. این دمنوش سطح هورمون کورتیزول را در خون کاهش داده و بدون ایجاد حس خواب‌آلودگی سبب آرامش جسم و روح می‌شود. دمنوش بادرنجبویه عصبانیت را هم کاهش داده و خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد.

طرز تهیه

برای درست کردن دمنوش بادرنجبویه یک قاشق غذاخوری از این گیاه را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. اگر از بادرنجبویه تازه استفاده می‌کنید ۲ قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب جوش بریزید و قبل از میل کردن از صافی رد کنید.

۴- دمنوش گل ساعتی

دمنوش گل ساعتی

دمنوش گل ساعتی یکی دیگر از بهترین دمنوش‌های خانگی درمان استرس و اضطراب است. ماده‌ای به نام کریسین فلوئون در گل ساعتی وجود دارد که سبب کاهش اضطراب و استرس می‌شود و البته کیفیت خواب شما را هم بهبود می‌بخشد. به عقیده پزشکان طب سنتی گل ساعتی می‌تواند جایگزین خوبی برای قرص‌های خواب شیمیایی باشد. نوشیدن این دمنوش برای زنان باردار و شیرده و نیز کودکان زیر ۶ ماه ممنوع است.

مطلب پیشنهادی:   خاصیت رزماری

طرز تهیه

۱ قاشق غذاخوری گل ساعتی خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید. ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا در آب جوش دم بکشد.

۵- دمنوش چای سبز

دمنوش چای سبز

پلی‌ فنول‌های موجود در چای سبز به درمان استرس و اضطراب کمک می‌کنند. با این‌همه چای سبز حاوی مقادیر زیادی کافئین است و نوشیدن آن قبل از خواب یا در ساعات عصر سبب بدخوابی در طول شب می‌شود.

طرز تهیه

½ قاشق غذاخوری چای سبز را در یک لیوان آب جوش بریزید و روی شعله ملایم گاز دم کنید. قبل از نوشیدن از صافی رد کنید.

۶- دمنوش گل محمدی

دمنوش گل محمدی

دمنوش گل محمدی یکی دیگر از بهترین دمنوش‌های خانگی درمان استرس و اضطراب است. علاوه بر این مقدار کافئین موجود در آن اندک است و نوشیدن آن قبل از خواب به یک خواب آرام و عمیق کمک می‌کند.

طرز تهیه

دمنوش گل محمدی را می‌توانید با گل خشک و تازه درست کنید. اگر گل خشک دارید یک قاشق چایخوری در یک فنجان آب جوش بریزید. اگر از گل تازه استفاده می‌کنید ابتدا آن‌ها را خوب بشورید و سپس به آب در حال جوش قوری اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز به مدت ۵ تا ده دقیقه دم کنید تا رنگ دمنوش تیره شود. قبل از میل کردن از صافی رد کنید.

نوشته‌های تازه

, , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
۱۰ نشانه جسمی هشدار دهنده بدن که همیشه باید جدی بگیرید
نوشتهٔ بعدی
حرکت ورزشی آسان برای آرام کردن درد سیاتیک بدون عمل جراحی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید