رازیانه یک گیاه بومی در منطقه مدیترانه و معروف به یونان باستان است. یونانیان باستان از تمام قسمت های گیاه مانند پیاز، گلبرگ، ساقه، برگ و دانه ها برای اهداف آشپزی و دارویی استفاده می کردند. رازیانه بدلیل طعم غنی یک گیاه محبوب برای آشپزی در بسیاری از کشورها است. با توجه به مزایای بهداشتی، رازیانه معمولا باعث بهبود هضم و کاهش مشکلات گوارشی می شود.

دانه رازیانه

  • دانه های رازیانه و یا دقیق تر میوه ها، غنی از مواد مغذی شامل فلاونوئیدهای روتین، کائمفرول و کوئرستین هستند که از رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و آسیب اکسیداتیو به بافت ها را کاهش می دهند.
  • علاوه بر این، کوئرستین دارای خواص ضد آلرژیک، ضد التهابی و ضد ویروسی است.
  • دانه های رازیانه همچنین حاوی آنتول، یک روغن فرار است که از خصوصیات استروژن انسان تقلید می کند و خواص ضد التهابی و ضد سرطانی نشان می دهد.
  • از آنجایی که آنتول یک فیتواستروژن است، دوزهای بالا از دانه های رازیانه ممکن است رشد بافت پستان را افزایش داده و مقدار شیر تولید شده در طی شیردهی را افزایش دهد.
  • دانه رازیانه حتی به جلوگیری از نفخ شکم کمک می‌کند؛ به همین دلیل است که در هند و کشورهای اطراف بعد از غذا، دانه های رازیانه جویده می شود.

ساقه و برگ رازیانه

ساقه و برگ رازیانه معمولا برای طعم دهی به سالاد، پاستا، گوشت و ماهی، به ویژه در یونان، ایتالیا، فرانسه و ترکیه استفاده می شود. ساقه های رازیانه در ظاهر و بافت شبیه به کرفس است، در حالی که برگ های سبز آن شبیه شوید است.

  • ساقه و برگ‌های رازیانه منابع عالی ویتامین C و منابع بسیار خوب فیبر، پتاسیم، منگنز، اسید فولیک و مولیبدن هستند. به عنوان مثال، یک فنجان رازیانه خام حاوی حدود ۱۱ میلی‌گرم ویتامین C است.
  • علاوه بر این، آن‌ها منابع خوبی از نیاسین، فسفر، کلسیم، منیزیم، آهن و مس هستند.
  • در هند، برگ‌های رازیانه و دانه‌ها برای تقویت بینایی و بهبود هضم و نیز کاهش نفخ شکم و باد کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیاز رازیانه

پیاز رازیانه به عنوان یک سبزی خورده می‌شود که بیشتر شبیه به پیاز سفید است که می‌توان آن را بصورت برش داده، کبابی یا سرخ شده مصرف کرد.

  • این پیاز به خاطر طعم و مواد مغذی فراوان، به ویژه آنتول، ویتامین C و فیبر غیرقابل‌حل، باارزش است. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی و یک ضد میکروب مناسب است که سیستم ایمنی را تحریک می‌کند. فیبر غیر قابل حل مانند سلولز، بخش عمده‌ای از مدفوع را تشکیل می دهد، روده بزرگ را تمیز می‌کند و حرکات منظم روده را بهبود می بخشد.
مطلب پیشنهادی:   از خواص روغن بابونه چه می دانید؟

نحوه انتخاب رازیانه باکیفیت

  • رازیانه با کیفیت، دارای پیازهای نسبتا سفید و سبز روشن است که تمیز، سفت و بدون کبودی هستند.
  • ساقه ها باید سبز کم رنگ، سفت و محکم و نسبتا مستقیم از پیاز خارج شوند.
  • برگ ها به شکل سایه دار و سبز تیره تر و بدون جوانه هستند. این امر نشان می دهد که رازیانه رسیده است.
  • رازیانه تازه یک عطر نسبتا قوی شبیه شیرین‌بیان یا بادیان رومی دارد و برای سه روز در هوای آزاد یا چهار تا پنج روز در یخچال دوام می آورد، بنابراین بهتر است بعد از خرید از آن استفاده کنید.

تاثیر رازیانه بر تخمدان و کیست

برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان یا PCOS زندگی می تواند بسیار دشوار باشد، زیرا شرایط محدود به دوره های نامنظم نمی شود، بلکه زندگی یک زن را در بیش از یک راه تحت تاثیر قرار می دهد. علائم رایج بیماری تنبلی تخمدان عبارتند از:

  • پریودهای نامنظم یا دردناک
  • پریودهای تاخیری
  • عدم وجود قاعدگی و درد ناخوشایند در طول قاعدگی

این وضعیت با افزایش سطح هورمون جنسی مردانه یا آندروژن در خون مشخص می شود که بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیکی را تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلال هورمونی باعث افزایش وزن، مقاومت به انسولین، عدم رها سازی تخمک، آکنه و ناباروری در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان می شود. همه این ها همچنین می تواند منجر به تحول روانشناختی در زنان شود.

تنبلی تخمدان به عنوان یک بیماری است که نیاز به توجه پزشکی دارد. کارشناسان معتقدند که این بیماری نیاز به یک رویکرد سه جانبه دارد:

  1. مشاوره برای رژیم غذایی مناسب
  2. مدیریت وزن
  3. مصرف دارو

در این جا در مورد سه تا از شایع ترین روش های درمان، برای مدیریت تنبلی تخمدان صحبت می کنیم:

۱-دانه های رازیانه، تخمدان و کیست

مصرف دانه های رازیانه به درمان مشکلات پریودیک مختلف از جمله قاعدگی های دردناک، نامنظم و غیره کمک می کند. یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۴ در مجله امراض مرتبط با زنان و زایمان کودکان و نوجوانان، نشان داد که استفاده از رازیانه برای درمان نشانه های دیسمنوره اولیه نتایج قابل توجهی نشان داد. در حالی که مطمئن نیستند که رازیانه دقیقا چگونه تنبلی تخمدان را درمان می کند اما در تنظیم چرخه ی قاعدگی در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان کمک می کند.

رازیانه همچنین وقتی بیش از ۱ ماه مصرف شود کمک قابل توجهی به کاهش تعداد کیست ها می کند.

۲- دانه های شنبلیله، تخمدان و کیست

این بیشتر از یک چاشنی است و محققان ادعا می کنند که این دانه های کوچک قهوه ای دارای خواص دارویی و درمانی متنوع هستند. یک مطالعه اخیر منتشر شده در مجله بین المللی علوم پزشکی اشاره کرد که عصاره شنبلیله به درمان کیست تخمدان و همچنین علائم تنبلی تخمدان کمک می کند. همچنین اظهار داشتند که مصرف منظم شنبلیله باعث افزایش احتمال باروری در زنان می شود و برخی از آن ها در دوره های قاعدگی ظاهر می شود.

مطلب پیشنهادی:   داروهای گیاهی برای درمان فشار خون بالا

مطالعه دیگری اشاره کرد که مصرف کپسول های شنبلیله به همراه متفورمین برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان باعث می شود که نتایج سونوگرافی، کاهش تعداد کیست ها را نشان دهد. در افراد تنبلی تخمدان، تخمدان ها دارای کیست های است که از مایع پر شده اند که به نظر می رسد دلیل آن، عدم توازن هورمونی باشد.

۳- دانه های کتان، تخمدان و کیست

آن ها یک منبع غنی از اسید چرب امگا ۳ و لیگنان هستند که نوعی از ترکیبات موجود در محصولات گیاهی هستند. یک مطالعه نشان داد مصرف ۳۰ گرم از دانه های روغنی در طول چهار ماه باعث کاهش سطح تستوسترون و بهبود وضعیت لیپید می شود؛ بنابراین دانه های روغنی نه تنها سطوح آندروژن را (که همیشه در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان بالا هستند) کاهش می دهند بلکه با بهبود سطح کلسترول و تری گلیسیرید به کنترل وزن نیز کمک می کنند. با این حال برای ارزیابی ارتباط بین مصرف دانه های کتان و کنترل تنبلی تخمدان ضروری است که بررسی های بالینی بیشتری انجام گیرد.

۹ مزیت مهم دیگر رازیانه

۱- تنظیم فشار خون

یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم غذایی نشان داد که جویدن دانه های رازیانه باعث افزایش محتوای نیتریت در بزاق می شود که یک روش طبیعی برای کنترل فشار خون است. جدا از این، دانه های رازیانه یک منبع غنی از پتاسیم هستند و از آنجایی که پتاسیم جزء ضروری سلول ها و مایعات بدن است، به کنترل فعالیت قلب و فشار خون کمک می کند.

۲- کاهش احتباس آب

نوشیدن مرتب چای رازیانه کمک می کند تا از مایعات اضافی به عنوان یک دیورتیک استفاده شود. علاوه بر این، دانه رازیانه به حذف سموم کمک می کند و خطر ابتلا به مشکلات دستگاه ادراری را کاهش می دهد. همچنین دارای خواص محرک جهت عرق کردن است.

۳- چای رازیانه برای یبوست، سوء هاضمه، سندرم روده تحریک پذیر و نفخ

چای رازیانه به علت وجود روغن در دانه ها برای سوءهاضمه، نفخ و یبوست مفید است. دانه های رازیانه شامل استراگول، فنکون و آنتول است که به خواص ضد اسپاسم و ضد التهابی گیاه کمک می کنند. برای کسانی که مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر یا IBS هستند، روغن های فرار یافت شده در دانه های رازیانه می توانند با ترویج تولید آنزیم های معدنی به شروع هضم کمک کنند. در کنار بسیاری از مزایا برای دستگاه گوارش، چای رازیانه مطمئنا به بخش گوارشی کمک می‌کند که سالم و شاد باشد.

مطلب پیشنهادی:   علائم افسردگی زمستانی

۴- دانه های رازیانه علائم آسم را کاهش می دهند

دانه های رازیانه و مواد مغذی آن ها به سینوس ها کمک می کنند. بیماری سینوزیت باعث التهاب حفره‌های بینی می‌شود. از خاصیت خلط آور چای رازیانه برای کمک به برونشیت، احتقان و سرفه استفاده می شود.

۵- کمک به تصفیه خون

روغن‌های ضروری و فیبر موجود در این دانه‌ها برای بیرون کردن سموم و مواد اضافی از بدن بسیار مفید هستند در نتیجه به تصفیه خون کمک می‌کنند. بسیار مهم است که غذاهایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید که به تصفیه خون کمک ‌کنند تا اطمینان حاصل شود که مواد غذایی سالم و تصفیه شده جذب می شوند.

۶- تقویت بینایی

یک مشت از این دانه‌ها می‌توانند برای بینایی شگفتی ایجاد کنند. دانه‌های رازیانه شامل ویتامین A هستند که برای دید چشم مهم هستند. در هند باستان، از این دانه‌ها برای بهبود علائم آب سیاه استفاده شده است.

۷- استفاده در آیورودا

دانه‌های رازیانه نیروهای سه گانه تریدوشا (واتا، پیتا، کافا) را کاهش می‌دهند. این دانه‌ها اثر خنک‌کننده روی بدن دارند. مصرف یک نوشیدنی رازیانه در طول تابستان داغ، یک ایده خوب برای دفع گرما از بدن است. روغنی که در دانه‌ها یافت می‌شود در طبیعت مفید است در نتیجه در ترکیبات ماساژ، به خصوص در آیورودا برای آرام کردن اعصاب و ترویج وضوح ذهنی استفاده می‌شود.

۸- عالی برای آکنه

وقتی دانه‌های رازیانه به طور منظم خورده می‌شوند، مواد معدنی با ارزش مانند روی، کلسیم و سلنیوم را برای بدن تامین می‌کنند. این مواد معدنی برای تعادل هورمون‌ها و کمک به تعادل اکسیژن بسیار مفید هستند. وقتی رازیانه مصرف می‌شود، تاثیر خنک کنندگی بر روی پوست دارد در نتیجه به پوست یک درخشندگی خوب می‌دهد.

۹- جلوگیری و دور کردن سرطان

این دانه‌ها با خاصیت از بین بردن رادیکال های آزاد، به غلبه بر استرس اکسیداتیو کمک کرده و بدن را از سرطان‌های مختلف پوست، شکم و سینه‌ها محافظت می‌کند. بعلاوه دانه‌های رازیانه شیمی‌درمانی بسیار قوی دارند.

دانه های رازیانه در آیورودا بسیار خوشایند هستند. آن‌ها به طور گسترده در دستور العمل‌های مختلفی در هند باستان به کار می‌رفتند. رازهای قدیمی سلامتی را می‌توان در ساده‌ترین اجزای آشپزخانه یافت. منتها فقط باید از آن‌ها رونمایی کنیم.