علائم افسردگی زمستانی

سلامتی

افسردگی زمستانی وضعیتی است که به دلیل کمبود نور آفتاب در طول روز اتفاق می افتد و علائم افسردگی را به وجود می آورد. این وضعیت در مناطقی که زمستان های سرد و سخت تری دارند ، بیشتر اتفاق می افتد. نور روزانه به طور طبیعی یک نوع عامل ضد افسردگی است که می تواند مانند داروی ضد افسردگی عمل کند و هرچقدر که نور بیشتری به بدن فرد برسد، از خارج شدن سروتونین در مغز جلوگیری می کند.

افسردگی زمستانی

مطالعات نشان می دهد ۹۰ درصد افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که در زمستان نور کافی به آنها نمی رسد ، بیش از همه در معرض آشفتگی های غذا خوردن و خوابیدن قرار می گیرند. تقریبا ۵ درصد این افراد نیز نشانه های افسردگی را از خود بروز می دهند که این نشانه ها کم کم با نزدیک شدن به فصل بهار کاهش پیدا می کند. افسردگی زمستانی در افرادی رایج تر است که ژن ۵-HTTLPR را حمل می کنند زیرا این ژن، بهره وری سروتونین را در بدن منظم می کند.

ارتباط بین جنسیت و افسردگی زمستانی:

مغز زن ها در فصل زمستان بیش از مردان درگیر منظم سازی سروتونین می شود و در این کار ناتوان تر است، به همین دلیل افسردگی زمستانی در بین زنان رایج تر از مردان می باشد. بنابراین چنانچه در بخش سلامت مجیدفود میخوانید زنان می توانند با افزایش سروتونین در بدن در طول سال، از افسردگی جلوگیری کنند. در این بین برای تشخیص افسردگی از تصویربرداری های مغزی استفاده می کنند که می توان آن را آنالیز کرد.

علائم و نشانه های افسردگی زمستانی:

افسردگی زمستانی نیز مانند هر نوع افسردگی دیگری می تواند احساسات خفیف تا شدید را مثل ناراحتی ، ناامیدی و اضطراب همراه با خستگی و کمبود انگیزه تجربه کنند. دلیل اصلی افسردگی زمستانی هنوز به طور قطع شناخته نشده است اما چیزی که به طور کاملا واضح مشخص است ، این است که در روزهای تاریک ، افسردگی بیشتر است ولی این تنها علائم فرد مبتلا به افسردگی زمستانی نیست و در این دسته افراد علائمی که درادامه خواهیم گفت رایج تر است :

مطلب پیشنهادی:   فواید و عوارض روغن کرچک

احساس رخوت و خستگی:

احساس کوفتگی و خستگی بی دلیل و بدون کار زیاد علامتی است که در فرد مبتلا به افسردگی زمستانی به وضوح دیده می شود.

علاقه و میل زیاد به خوابیدن:

افراد مبتلا به افسردگی زمستانی مایلند مدام خواب باشند و تمایلی به بلند شدن از رختخواب ندارند.

تحریک پذیری عصبی:

زودرنجی و تحریک پذیری که به دنبال آن از کوره در رفتن بروز می کند از علائم مهم افراد مبتلا به افسردگی زمستانی است.

غم و اندوه فراوان:

اصلی ترین علامت فرد مبتلا به افسردگی غمگین بودن است که به راحتی به چشم می خورد ، در مورد افراد دچار افسردگی زمستانی هم چنین موردی دیده می شود.

مشکل در تمرکز:

فرد مبتلا به افسردگی زمستانی تنها جسم به هم ریخته ندارن، بلکه او حتی نمی تواند ذهنش را مانند قبل روی موضوعی متمرکز کند.

افزایش اشتها:

برخلاف انواع دیگر افسردگی در افسردگی زمستانی، اشتهای فرد زیاد می شود؛ بخصوص میل به خوردن غذاهای شیرین و کربوهیدراتی.

درمان های پیشنهادی برای رفع افسردگی زمستانی:

شاید افراد مبتلا به افسردگی زمستانی از اینکه به نوع افسردگی مبتلا باشند، از این وضعیت خجالت بکشند زیرا علائم این افسردگی به گونه ای است که دوست ندارند بیرون از منزل باشند یا این که از وقت گذراندن با دوستان یا پول خرج کردن می ترسند. مشاوره کردن و دارو دادن یکی از روش های درمانی هر نوع افسردگی است. حال در این قسمت راهکارهای خانگی را به شما معرفی می کنیم که بتوانید از طریق آن به درمان افسردگی بپردازید.

حرکت کنید و فعال باشید:

اگر به افسردگی زمستانی مبتلا هستید ، بهتر است که از جای خود برخیزید.

در یک باشگاه ثبت نام کنید یا اینکه در منزل یک تردمیل یا دوچرخه قرار دهید یا از سی دی های آموزشی یوگا استفاده کنید. حتی کمترین میزان ورزش کردن در طول روز نیز می تواند تغییرات مهمی را در شما ایجاد کند ، بنابراین ورزشی را انتخاب کنید که با سبک زندگی شما سازگار باشد.

مطلب پیشنهادی:   تشخیص سلامت بدن از لب ها

ویتامین مصرف کنید:

بدن ما در ماه های گرم سال، ویتامین دی را از خورشید دریافت می کند. بعضی از محققان بر این باورند که کمبود ویتامین های ضروری می تواند اختلالات فصلی را در فرد به وجود بیاورد. خوردن غذاهای سالم مثل میوه، سبزیجات و پروتئین ها به مبارزه با علائم افسردگی کمک می کند و اضافه کردن ویتامین دی به مکمل های روزانه انرژی فرد را بالا می برد اما بهتر است که قبل از هرچیزی از پزشک خود سوال کنید.

از نورتراپی استفاده کنید:

جعبه های نورتراپی همان دستگاه های الکتریکی هستند که می تواند به طور موثری نور را تحریک کند. بهتر است که چند دقیقه ای در روز را روبروی این جعبه نورتراپی بنشینید تا در معرض تاریکی قرار نگیرید.

رایحه درمانی:

رایحه درمانی یکی دیگر از اقدامات مبارزه با اختلالات فصلی می باشد. شمع و عطر در کنار هم می تواند احساسات زیبایی را در فرد به وجود بیاورد. زمانی که این دو را در کنار هم استفاده کنید ، احساسات مثبت شما افزایش پیدا می کند. رایحه درمانی در کنار جعبه نور می تواند بسیار موثر واقع شود.

به یک روان درمان مراجعه نکنید:

متخصص در زمینه روانشناسی به طور موثری به شما کمک می کند و در نتیجه بهتر است که رفتار درمانی را در کنار او پیش ببرید. قطعا متخصص بهتر از هرکس دیگری به شما مشاوره می دهد و می تواند راهکارهای عالی تری را به شما ارائه دهد و گاهی اوقات برای تان دارو تجویز کند.

برخی مواد غذایی سالم برای مبارزه و درمان افسردگی زمستانی:

۱. پروتئین

پروتئین های موجود در سالمون که حاوی امگا۳ هستند نیز معمولا آمینواسید دارند و می توانند انرژی بدنتان را فراهم کنند و از خستگی جلوگیری کنند.

۲. اسید چرب امگا ۳

اسید چرب امگا ۳ فواید زیادی برای سلامتی دارد و همچنین روحیه شما را بهبود می بخشد.

مطلب پیشنهادی:   روش‌هایی خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن!
۳. تمشک

تمشک حاوی موادی است که هم خستگی و هم استرس را از بدن شما پاک می کند و از آزاد شدن کوتزیول یا همان هورمون استرس جلوگیری خواهد کرد.

۴. میزان مصرف قند را کاهش دهید.

قند بالا و اسید چرب امگا ۳ کم، عملکرد ذهنی شما را کاهش می دهد و در نتیجه به شما احساس افسردگی می بخشد.

۵. فولیک اسید

میزان بالای فولیک اسید که در سبزیجات ، جو ، دانه آفتابگردان ، پرتقال ، گندم ، نخود سیاه و سویا به وفور یافت می شود را مصرف کنید.

۶. ویتامین ب ۱۲

این ویتامین نیز مانند فولیک اسید با افسردگی مبارزه می کند اما هنوز رابطه بین این دو به طور دقیق شناخته نشده است. ویتامین ب ۱۲ در مواد غذایی مثل گوشت گاو ، سالمون، تخم مرغ، پنیر کاتیج، ماست و شیر وجود دارد.

۷. شکلات تلخ

مصرف شکلات تلخ بدون شکر را در هر روز از روزهای زمستان مصرف کنید و این گونه با افسردگی در این فصل مبارزه کنید.

۸. موز

موز حاوی تری توفان است و کربوهیدرات طبیعی و پتاسیم موجود در آن به سوخت و ساز بدن کمک می کند. منیزیم موجود در آن نیز به بهبود خواب و مبارزه با اضطراب کمک می کند.

بررسی تفاوت نشانه ها و علائم در میان زنان و مردان

 

اختلالات فصل زمستان و تابستان

زمستان:

  • خستگی ، کمبود انرژی
  • احساس کوفتگی در بدن
  • مشکلاتی در تعاملات اجتماعی
  • تمایل به تنها بودن
  • حساسیت بیش از حد و نگرانی از ترد شدن
  • تغییرات اشتها که اغلب باعث اضافه وزن می شود.
  • بیش از حد خوابیدن

تابستان:

  • احساس افسردگی
  • کمبود وزن
  • کمبود اشتها
  • اضطراب
  • مشکلات خوابیدن

اختلالات زمستانی بین زنان و مردان

زنان:

  • سرزنش خود
  • احساس اضطراب و ترس
  • شک داشتن به خود
  • مشکل داشتن در مرزبندی کردن
  • نگرانی
  • درگیری

مردان:

  • خود سرزنشی
  • کلافگی ، عصبانیت
  • مشکوک بودن
  • صحبت نکردن در مورد تردیدها و ترس ها
  • نیاز به کنترل شدن
  • خستگی
  • سردرگمی
  • متوسل شدن به ورزش و الکل برای خود درمانی

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نوشته‌های تازه

, , ,
نوشتهٔ پیشین
وافل بلژیکی
نوشتهٔ بعدی
جامبو صدفی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست