مضررات زیاده روی در مصرف سبزیجات

سلامتی

سبزیجات غنی از فیبر و مواد مغذی برای سلامتی انسان مهم و ضروری است.

اما آیا خوردن به یکباره همه آن ها واقعا ایده خوبی است؟

در حقیقت این ایده خوب نیست زیرا خوردن بیش از حد از هر نوع سبزیجاتی ممکن است برای برخی از افراد عوارضی به همراه داشته باشد. در حقیقت تمامی کسانی که در تبلیغات شما را با بشقابی از انواع سبزیجات و گیاهان و روغن ها آشنا می کنند، در واقع برخی از عادات ناسالم را پرورش می دهند.

خوردن سبزیجات

همانطور که خوردن چربی، قند یا سدیم بیش از حد عوارضی چون دیابت، بیماری های قلبی و …. را به همراه دارد، باید در مصرف سبزیجات هم احتیاط لازم را به عمل آوریم زیرا عواقب خاص خودش را به همراه دارد. در این قسمت از مجیدفود درباره این موارد توضیح بیشتری خواهیم داد.

عوارض جانبی مصرف زیاد برخی از سبزیجات:

سبزیجات کنسروی:

سبزیجات دارای خواص بسیار زیادی هستند اما زمانی که به صورت کنسرو شده تولید می شوند میزان ویتامین آن ها کاهش پیدا کرده و نمک قند و مواد نگهدارنده و افزوده می شود بنابراین تا حد ممکن از مصرف سبزیجات کنسروی اجتناب کنید و اگر مجبور به مصرف آن ها بودید، حتما کنسروی را انتخاب کنید که برچسب “فاقد نمک” را داشته باشد.

کرفس:

کرفس یک نوع سبزی کم کالری و سرشار از فیبر است که استفاده بیش از حد از آن باعث مشکلات گوارشی و تحریک معده می شود. حتی گاها مشاهده شده است که اختلالات هورمونی را هم به همراه داشته است.

کلم بروکسل:

مصرف بیش از حد کلم بروکسل ممکن است باعث دل درد و تورم شکم شود و از آنجا که حاوی قند است، دیر هضم و بد هضم است و باعث تولید گاز بسیار زیادی خواهد شد که سولفات مسئول بوی این گازها است.

مطلب پیشنهادی:   سفید کردن دندان با جوش شیرین

اسفناج:

اسفناج سرشار از ویتامین آ و ث است و خواص آنتی اکسیدانی دارد، بنابراین یکی از سبزیجات بسیار مفید برای بدن می باشد. اگر اسفناج غیر ارگانیک مصرف کنید ممکن است آفت کش های روی آن همچنان باقی مانده باشند و  عوارض جانبی بیش از حد را به دنبال داشته باشد.

ذرت:

سبزیجاتی که داخل قوطی قرار می گیرند، از میزان ویتامین آن ها کم شده و نمک، سدیم و مواد نگهدارنده افزوده می شود. ذرت نیز از همین دسته سبزیجات است که بر اثر تغییرات ژنتیکی سرشار از پروتئین شده است. این مسئله باعث بروز مشکلاتی اعم از عدم تحمل مواد غذایی و واکنش های آلرژیک می شود بنابراین این را هم در نظر بگیرید که ذرت سرشار از قند است و در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

فلفل دلمه ای:

فلفل دلمه ای سرشار از آب است و جزء خانواده سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان به حساب می آید که تمام این سبزیجات حاوی سولانین هستند و میزان بالای این ماده به عنوان یک آلکالوئید سمی شناخته می شود.  در صورتی که  این سبزی خام و بیش از حد و با معده خالی مصرف شود، باعث درد معده و مشکلات گوارشی خواهد شد.

کلم بروکلی:

کلم بروکلی سرشار از ویتامین ب، ث و مس است و همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی می باشد اما در افرادی که دارای دستگاه گوارشی حساس هستند، باعث بروز نفخ و باد شکم شان خواهد شد. در این صورت علاوه بر ایجاد ناراحتی معده و تورم شکم، گاز نیز ایجاد می کند و در نتیجه حتماً در مصرف کلم بروکلی تعادل را رعایت کنید و از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید.

مطلب پیشنهادی:   آنچه باید درباره مزایای تزریق چربی صورت و عوارض آن بدانید

نخودفرنگی:

نخود فرنگی جز سبزیجات نشاسته ای محسوب می شود. این نخودها شاخص گلیسمی بالایی دارند و خیلی سریع قند خون را افزایش می دهند که این اتفاق منجر به چاقی و احساس گرسنگی زود هنگام درست بعد از مصرف غذا می شود، بنابراین اگر سوخت و ساز بدنتان کم است و تحرک زیادی هم ندارید حتما در مصرف این گروه از سبزیجات احتیاط کنید.

عوارض مصرف بیش از حد سبزیجات

فیبر بسیار زیادی دارند:

طبق دستورالعمل های موسسه ملی بهداشت، باید روزانه حدود ۲۵ گرم فیبر دریافت کنید. یک فنجان سبزیجات ( البته به نوع سبزیجات نیز بستگی دارد ) به طور متوسط دارای ۸ گرم فیبر می باشد که چهار فنجان تقریبا مناسب است. یک کاسه نسبتا کوچک، تقریبا به اندازه همان سه الی چهار فنجان است.

گفته می شود که خوردن بیش از مقدار توصیه شده فیبر اشکالی ندارد اما نباید این مقدار کمتر از حد شود. بسیاری از افراد روزانه بیش از ۲۵ گرم فیبر می خورند بدون این که عواقبی را تجربه کنند.

اما مشکل از آن جایی شروع می شود که معده تحمل این مقدار فیبر را نداشته و منجر به ناراحتی گوارشی، گاز معده، نفخ و یبوست شدید می شود. همچنین ممکن است باعث کمبود مواد مغذی نیز شود. وقتی معده به شدت مشغول پردازش و هضم تمامی سزیجات است دیگر توانایی جذب سایر مواد مغذی را ندارد. از این جهت مصرف بیش از حد سبزیجات می تواند مانع جذب سایر مواد مغذی نیز باشد.

پوست شما نارنجی می شود:

دانستید که بسیاری از سبزیجات حاوی کاروتنوئید هستند . ترکیب نارنجی رنگ موجود در گیاهان می تواند برای بینایی شما بسیار مفید باشد، با این حال دریافت بیش از حد این ماده و گردش آن در خون ممکن است که بر روی رنگ پوست تاثیر بگذارد. این تغییر رنگ پوستی (تبدیل پوست به رنگ نارنجی) موقتی بوده و در واقع مضر نیست فقط ظاهر ناخوشایندی دارد که یکی از عوارض محسوب می شود.

مطلب پیشنهادی:   آشنایی با خواص سویا

سبزیجات هم تا یک حدی برای بدن مفید هستند. بدن فقط می تواند مواد مغدی مشابه را در یک زمان فراوری کند. همانطور که مصرف زیاد مولتی ویتامین ها تا یک جایی اثر دارند، مصرف زیاد سبزیجات هم این گونه است.

نکات پایانی:

طبق نتایج یک مطالعه، سه تا چهار وعده سبزیجات درطول هفته ایده آل است و بیش از این مقدار مفید نیست.

زمانیکه سبزیجات زیاد می خورید، معده شما فضای زیادی برای سایر مواد مغذی که برای سالم ماندن بدان نیاز دارید نخواهد داشت. حتی بدون این که متوجه شوید؛ برخی از مواد مغذی اصلی مانند پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها را کم مصرف می کنید.

با این تفاسیر چرا نمی توانیم به ایده ای که در مورد منافع سبزیجات نسبت به سایر مواد غذایی داریم فکر کنیم؟

خوردن بیش از حد هر چیزی خوب نیست .حتی با مصرف بیش از حد سبزیجات هم اتفاقات بدی برای بدن تان میافتد. پس در مصرف همه چیز تعادل را رعایت کنید.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نوشته‌های تازه

, ,
نوشتهٔ پیشین
کراسینی
نوشتهٔ بعدی
سوپ گل کلم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست