۱۰ نشانه جسمی هشدار دهنده بدن که همیشه باید جدی بگیرید

سلامتی

۱- درد قفسه سینه

چه باورتان بشود چه نه، بیش از ۳۰ دلیل منطقی و جدی وجود دارند که ثابت می‌کنند شما باید درد قفسه سینه را جدی بگیرید. در حقیقت یک نشانه جسمی هشدار بیماری که خطر بیماری قلبی و سکته قلبی را به شما هشدار می‌دهند همین درد در ناحیه قفسه سینه است. اگر علاوه بر درد در قفسه سینه، تجربه نفس تنگی، خستگی، احساس سرما، ضربان قلب تند یا غیر منظم را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

۲- خستگی

هر فردی ممکن است در ساعاتی از روز احساس خستگی کند. این یک امر طبیعی است. این امر هم دلایل مختلفی دارد: خوب نخوابیدن در طول شب، داشتن یک هفته سخت و شلوغ کاری یا استرس و نگرانی در مورد مسئله‌ای خاص. اما به جز این موارد اگر معمولا احساس خستگی می‌کنید نشانه خوبی نیست. خستگی مداوم یک نشانه جسمی هشدار بیماری در مورد سلامت شماست. ممکن است دچار کم کاری تیروئید باشید یا از سوءتغذیه رنج ببرید.

۳- سر درد

زمانی که دچار سر درد می‌شود در حقیقت بدن شما می‌خواهد در مورد وضعیت سلامتی‌تان هشداری به شما بدهد. با این‌همه بسیاری افراد به جای گوش دادن به هشدار این درد سعی می‌کنند با خوردن انواع قرص و گاهی هم درمان‌های خانگی این درد را برطرف کنند. اگر نوشیدن آب فراوان کمکی به رفع سر درد شما نکرد ممکن است این درد به خاطر استرس، خستگی بیش از حد، بی‌خوابی، مشکلات تغذیه‌ای، کمبود آهن یا ضعیف شدن چشم‌ها و … باشد.

۴- حرکات نامنظم روده

یک تصور غلط رایج میان مردم این است که حرکات منظم روده به معنای انجام روزانه عمل «دفع» است. اما واقعیت این است که مزاج افراد با هم متفاوت است. به همین دلیل به عقیده پزشکان متخصص انجام عمل دفع کمتر از سه بار در هفته به معنای نامنظم بودن حرکات روده است. اگر این روال در شما مرتب تغییر می‌کند بهتر است به پزشک مراجعه کنید. کم شدن رفتن تعداد دفعات به توالت یا حتی بیشتر شدن آن نشانه خوبی نیست. البته گاهی تغییر سبک زندگی عامل این مسئله است و در برخی موارد هم یک نشانه جسمی هشدار بیماری است.

مطلب پیشنهادی:   آشنایی با سیر

۵- کاهش وزن ناگهانی و بدون دلیل

برای افرادی که در پروسه کاهش وزن هستند این مسئله یک اتفاق خوشایند محسوب می‌شود. اما در سایر موارد کاهش ناگهانی وزن نشانه جدی در مورد به خطر افتادن وضعیت سلامتی شماست. زمانی که از رژیم لاغری و کاهش وزن پیروی نمی‌کنید در صورت کم شدن ناگهانی وزن حتما به پزشک مراجعه کنید.

۶- خال و کک و مک

در حالی که قرار نیست برای هر لکه یا خال به پزشک متخصص مراجعه کنید اما برخی خال‌های قهوه‌ای و نامنظم حاوی ملانوم هستند. اگر در این زمینه مطمئن نیستید یا تغییری در ظاهر و رنگ خال‌ها و کک و مک‌های‌تان مشاهده کردید حتما پزشک مراجعه کنید. تغییر اندازه و رنگ خال و کک و مک یک نشانه جسمی هشدار بیماری در مورد وضعیت سلامتی شماست.

۷- ریزش و نازک شدن موها

در حالی که ریزش و نازک شدن مو در مردها عموما نشانه نگران کننده‌ای نیست اما برای یک زن نه نشانه خوبی است و نه خانم‌ها به راحتی با آن کنار می‌آیند. اگر شما یک زن هستید و موهای‌تان بیشتر از حد معمول ریزش دارند و احساس می‌کنند تار موهای‌تان نازک شده است حتما به پزشک مراجعه کنید. ریزش و نازک شدن موها یک نشانه جدی و هشدار دهنده در مورد سلامت شماست. ریزش و نازک شدن موها نشانه بیماری‌های مختلف است. برای مثال ممکن است شما مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی یا مشکلات تغذیه‌ای شدید باشید. استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی، بلند شدن بیش از حد موها و رنگ کردن‌های مداوم هم از جمله عوامل ریزش و نازک شدن موها در خانم‌ها هستند.

 

۸- خروپف کردن

اگر دوست ندارید توسط همسرتان به قتل برسید بهتر است مسئله خروپف را همین فردا حل کنید. اگر چه خروپف معمولا باعث آزار و اذیت دیگران موقع خوابیدن می‌شود اما گاهی یک نشانه جسمی هشدار بیماری در مورد وضعیت سلامتی شماست.

مطلب پیشنهادی:   بهترین روش های جوانسازی پوست صورت

خروپف نه تنها ممکن است نشانه بیماری قلبی باشد که سبب خستگی و کمبود اکسیژن رسانی به بدن هم می‌شود. ممکن است مقداری کاهش وزن به رفع مشکل خروپف در شما منجر شود و گاهی هم نیاز به درمان‌های جدی‌تر هست.

۸- مشکلات پوستی

 

می‌دانستید «پوست» بزرگ‌ترین اُرگان بدن شماست؟ پوست بدن شما ممکن است نسبت به محیط زندگی‌تان واکنش نشان دهد و زمانی هم که به خوبی از آن مراقبت نکنید برای شما دردساز شود. اگر از جوش، آکنه، پوسته پوسته شدن، خشکی و قرمزی ،اگزما یا سایر مشکلات پوستی رنج می‌برید حتما به ندای بدن‌تان گوش دهید. ممکن است بدن شما تحت استرس و فشار باشد یا از آلرژی و مشکلات تغذیه‌ای شدید رنج ببرد.

۹- تشنگی

پزشکان معتقدند نوشیدن روزانه ۲ لیتر آب برای سلامت بدن ضروری است. اما اگر با وجود نوشیدن این مقدار آب باز هم احساس تشنگی کردید و یا نیاز به نوشیدن بیشتر از ۲ لیتر آب در روز داشتید امری طبیعی و معمول است؟ تشنگی بیش از حد نشانه بیماری است و ممکن است دلیل آن ابتلا به بیماری قلبی یا دیابت نوع ۲ باشد. مقدار آبی را که در طول روز می‌نوشید حساب کنید و در صورت احساس تشنگی بیش از حد حتما به پزشک مراجعه کنید.

۱۰- ترک خوردن لب‌ها

آیا لب‌های شما ترک خورده و پوسته پوسته‌اند؟ اگر لب‌ها و گوشه لب‌های‌تان مدام ترک می‌خورند این یک نشانه جدی و هشدار دهنده بیماری است. کمبود ویتامین B که معمولا منجر به کم‌خونی و مشکلات دیگر می‌شود علت اصلی ترک خوردن لب‌ها هستند. کمبود ویتامین B12 مهم‌ترین علت ترک خوردن لب‌هاست و برای رفع آن مواد غذایی زیر کارساز هستند: پاپ کورن، کمی نمک، روغن زیتون و حتی فلفل قرمز. در صورت جبران کمبود ویتامین B12 مشکل ترک خوردن لب‌ها و گوشه‌های لب به احتمال زیاد رفع می‌شود.

نوشته‌های تازه

, , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
خواص انواع عرقیات گیاهی؛۴ عرق گیاهی معجره‌گر درمان چاقی،کبد چرب و …
نوشتهٔ بعدی
طرز تهیه ۶ دمنوش خانگی برای درمان استرس و اضطراب و آرامش اعصاب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید