تشخیص سلامت بدن از لب ها

سلامتی

لب انسان، از بیش از یک میلیون پایانه عصبی برخوردار است و بسیار حساس تر از نوک انگشتان او هستند و نیاز به مراقبت ویژه ای دارند. بعضی اوقات لب ها می‎ توانند در مورد مشکلات جدی ای که ممکن است سلامتی شخص را تهدید کنند به او خبر دهند و بنابراین باید به شرایط لب ها توجه کافی داشته باشیم. علاوه بر چشم ها، لب ها هم می ‎توانند آینه سلامتی فرد باشند و در این قسمت از سلامت مجیدفود ، ۸ ویژگی بر روی لب ها که می ‎توانند نشان دهنده ی مشکل در سلامتی شخص باشند آورده شده است.

نشانه سلامت بدن

۱. وجود ترک در گوشه دهان:

هنگامی که بزاق در گوشه های دهان جمع می ‎شود، پوست را خشک کرده و می ‎تواند باعث ایجاد ترک شود که در چنین شرایطی ممکن است شخص با لیس زدن و ایجاد رطوبت بر روی لب و گوشه های دهان شرایط مناسبی برای ایجاد عفونت ها فراهم کند.

عفونت ، شایع ترین علت بروز این ترک ها است و اگر وجود این ترک ها در گوشه دهان همیشگی باشد، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

۲. لب های خشک و پوست پوست شده از نشانه های عدم وجود رطوبت بدن:

خشکی لب می‎تواند نشانگر عدم وجود رطوبت در بقیه قسمت های بدن باشد . همچنین می ‎تواند به دلیل شرایط آب و هوا و یا استرس اتفاق بیفتد که در این شرایط، شخص باید آب بیشتری بنوشد . از کرم های مرطوب کننده استفاده کند و همچنین، پوسته پوسته شدن می ‎تواند ناشی از آلرژی باشد و در صورت وجود برخی علائم دیگر مانند خارش، باید به پزشک مراجعه شود.

مطلب پیشنهادی:   خوشمزه های خطرناک

۳. به وجود آمدن برآمدگی روی لب ها:

گاهی اوقات ممکن است این برآمدگی ها برای شخص دردناک باشند .اما بیشتر اوقات بی ضررند و بدون هیچ درمانی از بین می‎ روند. به عنوان مثال، ممکن است این برآمدگی ها ناشی از تزریق اسید هیالورونیک باشد و همچنین واکنش های غذایی نیز ممکن است باعث ایجاد این برآمدگی ها شوند.

در بعضی موارد ممکن است علت ایجاد آن ها ، عفونت ویروسی مثل تبخال باشد که به درمان مناسب پزشکی نیازمند است.

۴. ایجاد قرمزی در اطراف لب:

یکی از شایع ترین دلایل ایجاد قرمزی در اطراف لب ، لیسیدن مکرر آن است. لیس زدن مکرر ، روغن های طبیعی موجود در پوست اطراف لب را خشک کرده و باعث ایجاد قرمزی و خارش آن ها می‎ شود . کنار گذاشتن این عادت و استفاده از مرطوب کننده های ساده می ‎تواند این مشکل را برطرف کند.

۵. به وجود آمدن چین و چروک بر روی لب فوقانی:

وجود این چین و چروک ها بر روی لب بالایی ، ممکن است دلایل جسمی و عاطفی داشته باشد. عادت های اشتباه مانند استفاده زیاد از نی برای نوشیدن و یا سیگار کشیدن زیاد به دلیل داشتن استرس و ناراحتی ، می ‎توانند منجر به ایجاد این چین و چروک ها شوند.

۶. تغییر رنگ لب از نشانه های گردش ضعیف اکسیژن در خون:

آبی و کبود شدن رنگ لب ها نشان دهنده گردش ضعیف اکسیژن موجود در خون است . این مشکل می ‎تواند باعث ایجاد علائم مشابهی در انگشتان دست و پا نیز بشود. باید بگوییم که لب های سفید و یا کم رنگ ناشی از کم خونی هستند که نیاز به درمان توسط پزشک دارند . همچنین مشکلات گردش خون، قند خون و یا کمبود ویتامین نیز می ‎توانند از دلایل دیگر وجود لب های سفید و یا کمرنگ باشند.

مطلب پیشنهادی:   خواص انواع عرقیات گیاهی؛۴ عرق گیاهی معجره‌گر درمان چاقی،کبد چرب و …

۷. لب های متورم نشانه از واکنش های آلرژیک:

تورم می ‎تواند نشانه ای از واکنش آلرژیک باشد و در صورت ایجاد تورم بعد از استفاده از محصولات آرایشی خاص، باید از استفاده از آن ها خودداری کرد .در صورت بزرگ و بزرگ تر شدن لب ها در مدتی کوتاه ، باید به پزشک مراجعه شود.

۸. لکه های سیاه بر روی لب:

به وجود آمدن لکه های سیاه می ‎تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بهترین راه مراجعه به پزشک برای تشخیص آن است. هایپرپیگمانتاسیون یک بیماری شایع است که می ‎تواند باعث ایجاد لک های قهوه ای در بدن شخص شود که این لک ها نه تنها بر روی لب ، بلکه بر روی گونه ها ، بینی و پیشانی نیز ممکن است ایجاد شوند.

قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب نیز می ‎توانند دلیل دیگری برای ایجاد این لک ها باشند . در این حالت، این لک ها بیشتر از آنچه دیده شوند ، احساس می ‎شوند و بهتر است به پزشک مراجعه شود تا اقدامات لازم برای جلوگیری از سرطان پوست انجام شود . همچنین جذب زیاد آهن از غذا ها می ‎تواند باعث ایجاد این لک ها شود.

مثل همیشه بخش سلامت مجید فود  برای افزایش اطلاعات شما کاربران عزیز منتشر شده است و هرگز نمیتواند جایگزین تشخیص پزشک باشد.

 

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نوشته‌های تازه

, ,
نوشتهٔ پیشین
رشته خوشکار
نوشتهٔ بعدی
دوبلین کادل

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست