رشته خوشکار

آشپزیدسرها

رشته خشکار یا رشته خوشکار یکی از شیرینی های خوشمزه گیلان است . این شیرینی محلی ابتدا به صورت نیمه آماده تهیه می شود . پس از سرخ شدن در روغن با چای سرو می شود. از آنجایی که داخل این شیرینی انواع مغزها و ادویه های مختلف وجود دارد، انرژی زیادی می دهد.برای تهیه این شیرینی با مجید فود همراه شوید.

مواد لازم برای خمیر رشته 

آرد برنج: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

آرد گندم: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار

آب: ۳ لیوان فرانسوی دسته دار

مواد لازم  داخل رشته

گردو: ۱۰۰ گرم

پودر هل: ۳ قاشق مربا خوری

دارچین:  ۳ قاشق مربا خوری

شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

مواد لازم برای شربت

آب: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته دار

شکر: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار

گلاب: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته دار

آبلیمو: به مقدار کم

زعفران، دارچین و پودر هل: به مقدار کم

طرز تهیه 

مرحله اول

در ابتدا باید یک لیوان فرانسوی آرد برنج را با دو لیوان فرانسوی  آرد گندم ترکیب کنید. سپس آب را کم کم به آن اضافه کنید . بعد از اینکه همه مقدار آب و آرد را با هم ترکیب کردید، برای ۵ دقیقه مواد را با همزن بزنید تا کاملاً ترکیب شوند. بعد از اینکه آب و آرد به خوبی ترکیب شدند، خمیر را از یک صافی رد کنید .تا اگر آرد گلوله شده از خمیر جدا شود و خمیر  یکدستی بدست بیاید. خمیر باید بعد از آماده شدن برای ۱ تا ۲ ساعت در دمای محیط استراحت کند.

بعد از آماده کردن خمیر رشته خشکار باید  به روشی خاص در ماهیتابه بریزید. برای این کار شما به ابزاری خاص نیاز دارید . بهتر است خودتان ابزاری مشابه برای درست کردن رشته خوشکار درست کنید.

مطلب پیشنهادی:   لازانیا گوشت

برای درست کردن  شما به یک ابزار قیف مانند که دهانه آن چند سوراخ دارد، احتیاج دارید. که  این کار می توانید روی درب بطری پلاستیکی چند سوراخ ایجاد کنید.می توانید روی درب بطری را سوراخ کنید و چند نی در آن قرار دهید. به طوری که نی کاملاً محکم داخل این سوراخ ها قرار بگیرد. برای سوراخ کردن درب پلاستیکی بطری می توانید از میخ داغ استفاده کنید و سپس به سرعت نی ها را روی هر سوراخ فشار دهید تا کاملاً در سر جای خود محکم شوند.)

مرحله دوم

در مرحله بعد باید ابتدا ماهیتابه را با مقداری روغن چرب کنید. سپس به اندازه یک ملاقه از خمیر  را که حالتی مایع و رقیق دارد داخل قیف مخصوص آن بریزید .و با حرکاتی دورانی آن را داخل ماهیتابه پخش کنید. شما باید خمیر را به گونه ای در ماهیتابه بریزید که حالتی شبیه به توری پیدا کند.

بعد از ریختن خمیر به صورت توری در ماهیتابه  چند ثانیه طول می کشد تا پخت انجام شود. زمانی که رنگ خمیر کمی عوض شد و خودش را گرفت، قبل از اینکه تیره شود آن را به راحتی از روی ماهیتابه بردارید. توجه داشته باشید که در این مرحله شعله گاز حتماً باید روی حرارت پایین تنظیم باشد.  خمیر رشته خشکار بسیار نازک است و خیلی زود تیره می شود. به همین دلیل باید شعله را کم کنید و در عرض چند ثانیه و زمانی که هنوز کاملاً نرم و انعطاف پذیر است، آن را از روی ماهیتابه بردارید.

مرحله سوم

 برای درست کردن مواد داخل رشته گردو را با شکر، دارچین و پودر هل ترکیب کنید. می توانید طعم این مواد را بچشید و بنا بر سلیقه خودتان مقداری این مواد را کمی تغییر دهید.

مطلب پیشنهادی:   تارت شکلاتی با بیسکویت
مرحله چهارم

در مرحله بعد باید به سراغ خمیر نیم پز شده رشته خشکار بروید. آن را روی یک سطح صاف پهن کنید. سپس دو طرف آن را به داخل تا کنید. مواد میانی را داخل رشته خشکار بریزید. دقت کنید مواد میانی را نباید همه جای آن پخش کنید. به اندازه یک یا دو قاشق در قسمت وسط نان نیم پز شده قرار دهید. سپس نان را به صورت رولی تا کنید .در نهایت دو طرف رشته خشکار را  فشار دهید تا محکم شود. این روال را برای همه رشته  انجام دهید و سپس آن ها را روی یک پارچه نخی قرار دهید تا کاملاً خنک شوند.

مرحله آخر

 بعد از آماده کردن همه رشته ها، باید آن ها را سرخ کنید. برای این کار مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید کاملاً داغ شود. سپس رشته خشکارها را داخل ماهیتابه بچینید. وقتی که یک طرف رشته طلایی رنگ شد.آن را برگردانید تا طرف دیگر آن هم طلایی شود.

 می توانید رشته خشکارها را بدون اینکه در شربت قرار دهید سرو کنید. اما به طور سنتی این شیرینی ها معمولاً در شربت قرار می گیرند و بعد سرو می شوند. برای درست کردن شربت باید آب، شکر، گلاب، زعفران و مقداری آبلیمو را با هم ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید شربت کمی غلیظ شود . سپس بعد از سرخ کردن رشته خشکار، آن را درون شربت غوطه ور کنید.دسر آماده است.

نوشته‌های تازه

, , , , ,
نوشتهٔ پیشین
اپن کاربردی تره یا جزیره؟
نوشتهٔ بعدی
تشخیص سلامت بدن از لب ها

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست